Courses

Design History and Theory is offered at introductory and advanced levels to students across design disciplines. The courses are designed to engage with and reflect upon emergent practices and discourses in contemporary design.

Introduction to Theory and History of Design II

Björn Franke

Drawing on literature and critical discussion, these courses enable students to explore new methods and approaches to scientific research in design. Classes are taught in German.

Visual Culture and Communication

Diese Vorlesung untersucht die Rolle des Visuellen in der menschlichen Kommunikation und im Verständnis der Welt. Dabei wird Visualität im Sinne der Visual Culture Studies nicht nur in Form von Bildern verstanden, sondern als eine grundsätzliche visuelle Konstitution des Denkens und des Zugangs zur Welt. Bilder, in einem erweiterten Sinne, spielen hierbei eine zentrale Rolle, da sie den privaten, öffentlichen und arbeitlichem Bereich zunehmend prägen: alltägliche und identitätsbildende Bilder auf sozialen Kanälen, Nachrichtenbilder von Krieg, Anschlägen und Katastrophen, wissenschaftliche und forensische Darstellungen, imaginäre Bilder von möglichen oder zukünftigen Welten, sowie Bilder die Maschinen für anderen Maschinen produzieren. In dieser Vorlesung werden im Besonderen statische und bewegte Bilder problematisiert, da diese im Unterschied zu Texten oft nicht als konstruiert erscheinen, sondern als direktes Abbild der Wirklichkeit verstanden werden. Hierzu werden Perspektiven aus dem Bereich Visual Culture, Medien- und Kulturtheorie, Technikphilosophie herangezogen.

Winter Semester 2019/20

Theory and History of Design II

Björn Franke

These courses provide an introduction to design in cultural and academic context, providing a comprehensive conceptual foundation through which to analyse and critically evaluate the designed environment. Classes are taught in German.

Turning Points

Ethik ist die philosophische Grundlage für eine gute Lebensführung und fragt danach was ein gutes Leben ausmacht. Ein Hauptbestandteil eines guten Lebens ist im entscheidenen Moment die richtigen Entscheidungen zu treffen. Dies erfordert auf der einen Seite Erfahrung im Umgang mit solchen Situationen und auf der anderen Seite Vorausschau um die Konsequenzen des eigenen Handels abschätzen zu können. In diesem Seminar untersuchen wir die Materialität und Visualität von Entscheidungsmomenten und Wendepunkten, sowohl im gesellschaftlichen wie auch im persönlichen Kontext auf der Grundlage von Texten, Filmen und Artefakten.

Winter Semester 2019/20

Design und Diversität

Elana Shapira

Possessing Identities? Design, Possession and Media Performance in European and American Modernism

On the cover of the bi-monthly American interior design magazine Metropolitan Home in the summer of 1999, the headline was “Shape Your Own Style, Get Personal,” the question arises how do we “Get Personal”? This proseminar addresses the question of the relationship between modern identities and consumerism. What do your possessions and their specific designs say about you or about your “cultural baggage”?  It explores the role of design in ‘packaging’ possessions in a manner that makes objects and spaces belong to their owners and parallel make their owners belong to a certain social class, a city and a state, or global environment. How does design physically fit to your needs or make you ‘fit’ (meaning to be identified as being in relation) to your close ones or to a large social group? Can design alone secure customers’ relation to their possessions/ property and consequently their self-identification or does it need the public media to guarantee its legitimization and further creating the “belief” in their authenticity, potency, uniqueness or sense of “self-exclusion’ or “sense of belonging”?

Winter Semester 2019/20

Material Culture I

Alison J. Clarke

Learning by Design

Dr. phil. Martina Grünewald, BBA, MA

From climbing a ladder to prototyping a bag, from car repair work to walks in a park: everyday life is characterized by countless instances of „learning by design“. This seminar explores how material culture has been seen to shape, and be shaped by, shared processes of learning as it engages the development of individual cognitive and physical abilities in the reproduction of social normativity. Through critical reading, written reflection and discussion of select texts from various literary genres (i.e. scholarly essay, textbook, social study, historical analysis, ethnography, expert interview, news report) we review important historical and contemporary discourses that consider design as integral to learning, and learning as integral to design, whether their intimate relationship be framed as social change, artistic expression, embodied knowledge, human development or corporate innovation, and enacted as a Montessori classroom, a Bauhaus basic course, an online game or a baroque Viennese garden. Through analytical immersion in the research methodologies and interpretive models, students acquire and sharpen informed conceptual approaches to their individual creative practices.

Winter Semester 2019/20

Diploma Tutorials

Alison J. Clarke

By appointment.

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Privatissimum für DissertanInnen

Alison J. Clarke

By appointment.

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